Kamica moczowa jest chorobą, w której w świetle dróg moczowych dochodzi do tworzenia złogów powstałych ze skrystalizowanych związków wydalanych z moczem. Skład chemiczny złogów może być bardzo różnorodny, a kamień jest najczęściej zbudowany z kilku różnych substancji.

Kamienie moczowe mogą mieć różną wielkość i być zlokalizowane w obrębie całego układu moczowego: w kielichach i miedniczce nerkowej lub przemieszczać się do moczowodu. Kamica pęcherza moczowego jest wynikiem wydalenia złogu z górnych dróg moczowych lub powstania kamienia w pęcherzu, najczęściej z powodu zalegania moczu w przebiegu rozrostu gruczołu krokowego. Kamienie mogą występować pojedynczo lub mnogo, czasami wypełniają cały układ kielichowo-miedniczkowy stanowiąc jego częściowy lub całkowity odlew (kamica odlewowa).

Kamienie tworzą się najczęściej w nerkach, w tzw. układzie kielichowo-miedniczkowym. Obecność drobnego złogu w kielichu nerkowym jest zazwyczaj bezobjawowa. Czasami okresowo może pojawiać się tępy ból w okolicy lędźwiowej, wynikający z podrażnienia i stanu zapalnego, a niekiedy, szczególnie po wysiłku fizycznym może występować krwiomocz. Silne dolegliwości bólowe są zwykle wynikiem zaburzenia odpływu moczu z dróg moczowych i pojawiają się kiedy kamień blokuje swobodny odpływ moczu z górnych dróg moczowych. Przeszkodę w odpływie może powodować kamień umiejscowiony w miedniczce nerkowej, szyjce kielicha nerkowego lub w moczowodzie.

Nie każdy kamień wymaga leczenia zabiegowego. Większość bezobjawowych złogów, nie powodujących przeszkody w odpływie moczu może podlegać obserwacji i okresowej kontroli w poradni urologicznej. Obserwacja polega na wykonywaniu kontrolnych badań obrazowych i badań laboratoryjnych.

Kamica nerkowa – więcej informacji:

Kolka nerkowa Diagnostyka kamicy PCNL miniPCNL URSL fURSL ESWL Laparoskopia